Pytanie czy wszystkie smary rowerowe o nazwie Dry Lube to ten sam produkt tylko sprzedawany w różnych cenach ?
Dry Lube to w wolnym tłumaczeniu na język polski suchy smar ,lub środek smarny przeznaczony do smarowania w suchych warunkach eksploatacyjnych. Dla naszych potrzeb zawęzimy to zagadnienie tylko do potrzeb rowerowych.
W celu głębszej analizy tego zagadnienia zbadaliśmy składy chemiczne kilkunastu podstawowych środków smarnych używanych do konserwacji i pielęgnacji roweru używających w swojej nazwie słowa DRY Lube
Najpopularniejsze smary i środki smarne dla rowerów i domu które w nawie używają słowa Dry Lube:
31589-AA AMBERSIL DRY PTFE LUBE- smar teflonowy pozostawiający suchą powłokę
Ballistolbikedrylube- smar teflonowy tworzy suchą powłokę
BikinventionsSquirtLongLastingDry Lube – płynna mieszanka smarująca na bazie wosku
B’laster 16-TDL Dry Lube – fluoropolimerowo –teflonowa powłoka do elementów rowerowych
Buese gs27 Dry Lube- teflonowy smar do łańcucha, tworzy suchą warstwę ochronna
Bullet Tools 701-sl SlickShot Space Age Dry Lube- smar zawieszony w wodzie i alkoholu
Chain Juice Dry- mocno penetrująca powłoka woskowa z dodatkami przeciwkorozyjnymi
CRC Dry Lube- smar na bazie woskowych drobin PTFE, tworzy suchą powłokę smarną
CyclonDryWeather Lube – syntetyczny środek smarny ,tworzy suchą powłokę
Dynamic PTFE Dry Lube – powłoka teflonowa w sprayu
ElubeDry Lube – syntetyczna poliestrowa mieszanka smarna z wieloma dodatkami
F 100 Dry Lube Dr. Wack – syntetyczna mieszanina nowej generacji zwanej hybrydową
FINISH LINE TEFLON PLUS DRY LUBE – olej syntetyczny z dodatkiem teflonu
FUCHS SILKOLENE CYCLE DRY LUBE- syntetyczny olej łańcuchowy zawierający PTFE
gs27 Dry Lube – syntetyczna mieszanka z dodatkiem PTFE i dodatkami wzbogajacymi
GT85 BIKE DRY LUBE – syntetyczny olej wzbogacony dodatkami i teflonem
Ketten S100 Dry Lube – syntetyczna mieszanka oparta o innowacyjną formułę hybrydową
LiquiMolyBikeKettenölDry Lube– mineralny destylat ropy naftowej parafinowej
Morgan Blue Extra Dry Lube – oparta na silikonie mieszanina do łańcucha
MotorexDry Chain Lube – półsyntetyczna mieszanka wosku i syntetycznego oleju
Muc-Off Dry Lube – płynna penetrująca formuła na bazie wosku
Otis Technology Special ForcesDry Lube – środek smarująco czyszczący mocno rafinowany
OXFORD MintDryWeather Chain LUBE mineralna mieszanka z PTFE
ProfiDry Lube PDL- smar gruboziarnisty z dodatkami korozyjnymi i PTFE
Rock N RollAbsoluteDry Chain Lube – baza woskowo teflonowa wzbogacona dodatkami
Shimono dry lube – olej na bazie woskowych drobin PTFE, tworzy suchą powłokę smarną
SONAX PROFESSIONAL Dry lube- beztłuszczowy, suchy smar na bazie teflonu (PTFE)
Sunlite Dry Lube – mieszanka silikonowa do smarowania łańcucha
Tableau Dry Lube Gleitmittel – mieszanka silikonowa smarująca
Tri FlowDry Lube – wosk parafinowy i wysokogatunkowy olej naftowy jako baza smarna
Velox LUBRIFIANT ChaineDry LUBE – syntetyczna mieszanka smarna
WD-40 Dry Lube – olej mineralny z dodatkami w tym PTFE
WeldtitePureDry Lube – mineralny olej z dodatkami do smarowania łańcucha
Würth High Performance Dry Chain – wosk syntetyczny z PTFE i dodatkami przeciwkorozyjnymi
Zefal Olej Dry Lube – syntetyczne estry i naturalne oleje roślinne jako baza produktu
Wyniki analizy są zaskakujące nawet dla małego znawcy smarów rowerowych – słowo Dry Lube mówi o produkcie bardzo niewiele poza tym ,że producent poleca go stosować w suchych warunkach pogodowych. Są w tym zestawie produkty które są polecane do pracy w kurzu, słońcu, wodzie , śniegu i deszczu. Jeżeli dodamy do tego ,ze zalecane temperatury stosowań są różne to otrzymamy wynik ,że nazwa Dry Lube ma większy związek z marketingiem niż szczegółowym określeniem warunków zastosowania produktu.
Jak zatem wybrać smar do łańcucha rowerowego na suche warunki pogodowe i wysoką temperaturę. Jak każdy wybór należy podjąć samodzielną decyzję ,opierając się na doświadczeniach własnych oraz koleżanek i kolegów. Radzę zwrócić szczególną uwagę na smary nowej generacji tzw. hybrydowe które pozostawiają trwała powłokę smarną nawet po zużyciu się smaru płynnego. Polecam również smary typu smaruj i jedź ,które zapewniają wszystkie parametry już po naniesieniu na łańcuch a dodatkowo dosmarowują elementy łańcucha w czasie jazdy. Dodatkowo pragnę zwrócić uwagę na mało doceniany czynnik jak żywotność smaru czyli ,ile km przejedziemy na jednym smarowaniu.
Smary opracowane przez producentów w ostatnich latach znacznie przewyższają w tym zakresie znane i popularnie stosowane smary ze względu na nowe dostępne dodatki smarne. Oznacza to bardzo często ,że smar który wydaje się dobry i tani jest bardzo drogi bo już po 100 km nasz rower wymaga ponownego smarowania. Jeżeli testowaliście Państwo już wiele smarów to zachęcam do sprawdzenia jeszcze jednego ELUBE DRY Lube