Jaki smar do łańcucha na zimę?

 

Kiedy kończy się  jesień i nadchodzi zima a my planujemy nie rozstawać się z naszym rowerem, powstaje pytanie jaki smar do łańcucha należy stosować w okresie niskich temperatur, deszczu i śniegu?

Z pozoru wydaje się, że smar na deszczowe warunki powinien sprostać zadaniom jakie wyznacza się smarowi do łańcucha rowerowego stosowanemu w okresie zimy.

Pierwszy problem,który mamy do pokonania to  lepkość smaru która zależna jest od temperatury.

Czy lepkość i jego zmiana w zależności od temperatury, ma wpływ na jakość smarowania?

smar zimowy
 

Poniżej przedstawiamy kilka wartości lepkości pobranych od typowych olejów smarnych.

Olej Nr.1 Lepkość oleju bazowego w temperaturze 40 ° C cSt 110
Olej Nr.1 Lepkość oleju bazowego w temperaturze 100 ° C cSt 13
Olej Nr.1 Klasa lepkości na ISO VG 100
Olej Nr.2 Lepkość w temperaturze 100 ° C cSt 24
Olej Nr.2 Lepkość w temperaturze 40 ° C cSt 285
Olej Nr.2 Lepkość oleju bazowego cSt 110
Olej Nr.3 Lepkość oleju bazowego w temperaturze 40 ° C cSt 222
Olej Nr.3 Lepkość oleju bazowego w temperaturze 100 ° C cSt 24
Olej Nr.3 Klasa lepkości na ISO VG 220
Olej Nr.4 opracowany na niskie temp. Lepkość przy 100 cSt cSt 11
Olej Nr.4 opracowany na niskie temp. Lepkość przy 40 ° C cSt 62
Olej Nr.4 opracowany na niskie temp. Klasa lepkości na ISO VG 130

 

Już pobieżna analiza tych wyników wskazuje, że poszczególne produkty bazowe mogą się różnić zasadniczo w kwestii zmiany lepkości w zależności od temperatury. Warto zaznaczyć, że przy ujemnych temperaturach  lepkość rośnie w skali logarytmicznej.

Czy wzrost lepkości ma zasadnicze znaczenie dla smarowania łańcucha rowerowego?  Bardzo łatwo udowodnić, że ma zasadnicze znaczenie na podstawie testu który przeprowadzimy z pipetą.

Jeżeli nabierzemy do pipety 10 ml wody i zwolnimy pipetę to woda wycieknie, jeżeli weźmiemy do pipety olej o średniej lepkości i uwolnimy pipetę to pozostanie on w rurce.

Ponieważ proces smarowania łańcucha rowerowego w uproszczeniu polega na dostarczeniu smaru do pinów łańcucha, które są bardzo ciasne, oznacza to że niższa lepkość powoduje  lepsze dotarcie do elementów łańcucha i jego smarowanie.

W naszym przypadku smarowania łańcucha rowerowego w okresie zimy musimy założyć, że temperatury w których olej musi się sprawdzić jako smar  zawarte są pomiędzy +6 a -30 ° C.

Dlatego zakładamy, że smar do łańcucha na zimę musi posiadać niewielką amplitudę  lepkości w zakresie temperatur w jakich pracuje. Inne parametry które są ważne dla smaru łańcuchowego zimowego to duża ochrona przed korozją, ze względu na występowanie brei śnieżnej w której jest wiele soli a ta jest przyśpieszaczem dla rdzy oraz odporność na detergenty ponieważ w warunkach zimowych używamy go do zmycia brudów częściej niż w lecie.

Opracowany dla potrzeb jazd rowerowych zimą smar Winter Lube firmy eLUBE zawiera w swoim składzie białe stałe cząstki smarne w tym PTFE które wprowadzone do pinów łańcuchowych zapewniają stałe i długotrwałe smarowanie nawet w ekstremalnie trudnych warunkach temperaturowych i atmosferycznych.

Zachodzi pytanie czy wszystkich warunków do smarowania łańcucha zimą nie spełnia dobry smar na mokre warunki pogodowe? Testy potwierdzają, że nie spełnia z kilku powodów a przede wszystkim dlatego, że smar na deszczowe warunki musi posiadać większą lepkość ,która przy niskich temperaturach jeszcze bardziej się zwiększa co utrudnia dostęp smaru do elementów łańcucha .

Smar do łańcucha rowerowego na zimę musi osiągać parametr dużej przyczepności innymi metodami (przez zastosowanie specjalnych dodatków), niska temperatura bowiem sprawia,
że zdolność docierania smaru do najmniejszych elementów łańcucha jest najważniejsza.

olej do łańcucha na zimę

Nie bez znaczenia dla zimowego smaru rowerowego jest również zdolność do spełnienia normy typu "smaruj i jedź", często bowiem rower w zimie używany jest sporadycznie a efekt smarowania chcemy odczuwać już w momencie startu. Takie wymagania spełnia smar który tworzy na elementach łańcucha swoistą membranę smarna i ochronną która zapobiega dostaniu się brudu, wilgoci i niepożądanym elementom chemicznym do ruchomych elementów łańcucha.

Taka membrama sprawia, że smar jest wodoodporny i nie zostanie zmyty podczas jazdy przez kałuże lub breje śnieżne .

 

Tagi: bicyclechainlubricant for the winter, lubrifiant de chaîne de vélopourl'hiver, cykelkædesmøremiddeltilvinteren, ziemasvelosipēduķēdeslubrikants, FahrradKettenschmiermittelfür den Winter, смазкадлявелосипедныхцепейназиму, cykelkedjesmörjmedelförvintern, lubrificante per catene da bicicletta per l'inverno, smar na zimę , zimowy smar

Produkty o podobnym zastosowaniu

ProLink Extreme Chain Lube, Rock 'n' Rollextreme, White Lightning  WET RIDE

Jaki smar do łańcucha na zimę?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *