Co to jest suchy smar do roweru?

Oleisty smar rowerowy musi zawsze mieć określone właściwości. Niestety wielu rowerzystów ignoruje znaczenie tego określenia i ma tendencję do używania dowolnego smaru. Okazuje się, że to błąd, który może mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza jeśli mówimy o drogich rowerach. Oleje do smarowania rowerów nie są takie same. Niektóre typy dostosowują się do określonych warunków, podczas gdy inne są bardzo przydatne w innych sytuacjach. Dlatego zanim wybierzesz odpowiedni smar do swojego stylu jazdy, musisz dowiedzieć się, jakie produkty znajdziesz na rynku.

Obecna praktyka smarowania łańcucha polega na nakładaniu ciężkiego oleju lub smaru na zewnątrz łańcucha i jego przenikanie do wewnątrz. Podczas gdy smarowanie kół zębatych i zewnętrznej części łańcucha jest stosunkowo proste, niewiele robi, aby chronić i smarować najbardziej wrażliwy obszar łańcucha: powierzchnie stykowe wewnątrz sworznia i tulei ( płyty, rolki).

Większość łańcuchów zawodzi od wewnątrz. Rozciągają się lub załamują z powodu zużycia i zużycia korozyjnego w obszarze sworznia i tulei. Aby je odpowiednio nasmarować, smar musi zostać zaprojektowany tak, aby przenikał i czyścił wnętrze łańcucha, i pozostawił odpowiednią warstwę oleju, smaru lub powłoki smarnej.

Suche smary, tak nazywa się powszechnie środki smarne przeznaczone do smarowania łańcucha rowerowego w czasie jazdy w suchych warunkach, składają się najczęściej z około 10% smaru - olejów syntetycznych i dodatków - i 90% płynu nośnego który może ulec wyparowaniu.

Należy dokonać dalszego rozróżnienia między smarami suchymi i mokrymi. Te pierwsze mają skład, który charakteryzuje się obecnością np. teflonu i mają bardziej suchy wygląd niż te drugie. Są przydatne do smarowania i ochrony łańcucha, wygładzając go i chroniąc przed kurzem. Te smary mają również wady, ponieważ mają tendencję do szybkiego parowania. Oznacza to, że nie trwają długo, a ponadto mają bardzo niski stopień wodoodporności. Są zalecane latem i na suchych trasach, ponieważ mają właściwość smarowania łańcucha bez przyciągania kurzu i brudu, ale są narażone na działanie wody.

suchy smar do roweru

Niektóre firmy określają również smary na bazie wosku jako „suche”. Jako smar o niższej lepkości suche smary obiecują większą wydajność dzięki niższemu tarciu i przyciągnięciu mniejszej ilości zanieczyszczeń.

Wadą suchych smarów jest to, że często bardzo łatwo je zmyć wodą w deszczu lub kałuży ale nie dotyczy to smarów hybrydowych które składają się z przynajmniej dwóch elementów

Jeden element to smar który utwardza się z metalem tworząc mikroskopijną powłokę i na tej powłoce osadza się powłoka mokra która też jest bardzo cienka. W dzisiejszych czasach to właśnie takie smary hybrydowe wydają się być właściwymi smarami suchymi odpowiednimi do technologii XXI wieku. To zastosowana powłoka olejowa decyduje czy jest to smar na suche warunki pogodowe na mokre czy na deszcz. Ponadto wiele nowoczesnych smarów hybrydowych ma więcej niż dwie powłoki. Często w składzie takiego smaru są powłoki teflonowe, molibdenowe, ceramiczne bądź cząsteczki mikronowe teflonu, molibdenu czy ceramiki i taki smar jest bez wątpienia rarytasem smarnym. Produkty ze smarami stałymi w składzie nie są popularne na rynku głównie z jednego powodu- wszystkie te stałe smary osiadają na dnie opakowania i większość rowerzystów uważa to za błąd. Ponadto takie produkty wymagają konieczności energicznego wymieszania przed nałożeniem. Dla miłośników smarów w aerozolu takie rozwiązanie jest nie do przyjęcia.

Odpowiadając na pytanie smar suchy czy mokry odpowiem – smar dobry dopasowany do warunków w jakich będzie używany i naszych możliwości co oznacza, że inny winien być smar na zawody a inny na przejażdżkę z dziewczyną.

 

Produkty o podobnym składzie lub zastosowaniu: Fenwick Wet Weather Chain, Pedros Syn Lube, Rock n Roll Absolute Dry Chain Lubricant, White Lightning Epic Ride, Finish Line Dry, Muc-Off C3 Ceramic Dry, WalBike Chain LUBE Plus, Dry Lube eLube.

suchy smar do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *