Istnieje niezliczona ilość kombinacji wosków, które teoretycznie mogą być dobrym środkiem smarnym do łańcucha rowerowego. Powszechnie przez smar woskowy rozumiemy roztopiony do temperatury 60-95 stopni Celsjusza wosk w którym zanurzamy łańcuch, który pokrywany jest wodnym woskiem. Takie woskowanie nazywamy immersyjnym.
Od 2018 roku na rynku zaczęły się pojawiać się tzw. woski kropelkowe, które są smarami kropelkowymi na bazie wosku. Rozwój woskowych smarów kropelkowych, doprowadził do praktycznie zrównania parametrów smarowania wosku immersyjnego i wosku kropelkowego, pozostawiając łatwość jego nakładania. Emulsja woskowa Fluid Wax została tak zaprojektowana, aby smarować jak wosk, a posiadać zalety i łatwość nakładania jak krople olejowe. Jest to emulsja złożona z kilku rodzajów wosków tym wosku mikrokrystalicznego, inhibitorów np. korozji, emulgator zagęszczający płynny wosk pod wpływek kontaktu z powietrzem, nonocząsteczki białych smarów stałych. W innych emulsjach woskowych tego producenta mamy produkty z nanocząsteczkami teflonu (PTFE) pod nazwą HardWax, z nanocząsteczkami dwusiarczku molibdenu pod nazwą MolyWax, a także emulsję wosku z dwusiarczekiem wolframu WS2.
Emulsja woskowa, która dotychczas kojarzyła się farbami woskowymi, jest kombinacją wielu związków wosku (wosk parafinowy, wosk sojowy, wosk słonecznikowy, wosk pszczeli, lanolina cerezyna, wosk carnauba, olej jojoba, wosk candelilla, wosk ziemny i szereg wosków syntetycznych) dobieranych w zależności od właściwości jakie chcemy uzyskać emulgatora zagęszczającego wosk oraz dodatków smarnych.
W produkcie zastosowano woski parafinowe które nie zawierają więcej niż 0,5% oleju. Zwiększona wartość oleju zwiększa wprawdzie smarowność wosku i zmniejsza jego kruchość, ale utrudnia jego zastygnięcie. Poprawę smarowności i kruchości uzyskujemy przez zastąpienie oleju w wosku stałymi cząstkami smarnymi o bardzo małej wielkości a kruchość poprawiamy miękkimi związkami parafinowymi.
Produkty woskowe do smarowania łańcucha rowerowego to produkty, które mają na celu ochronę ogniw łańcucha przed utlenianiem, ale także stworzenie ochronnej patyny, która zapobiegnie łatwemu przywieraniu brudu. Ponadto powstała folia ochronna tworzy rodzaj bariery między łańcuchem a brudem, umożliwiając łatwiejsze usuwanie podczas czyszczenia.
Smarowanie łańcucha rowerowego płynnym woskiem jest starym sposobem konserwacji elementów napędowych rowerowych. Jak wszystkie konserwacje smarne stosując Fluid Wax zaczynamy od usunięcia pozostałości z poprzedniej konserwacji i dokładnie czyścimy łańcuch.
Najczęściej są to kąpiele w odtłuszczaczu/detergencie, a następnie płukanie w rozpuszczalniku. Ostatnie płukanie to czyszczenie w spirytusie lub alkoholu izomerycznym. Im czystszy łańcuch, tym lepszy wynik smarowania woskowego.
Prawidłowo wyczyszczony łańcuch powinien być całkowicie suchy i metaliczny, z luźnym, grzechotliwym odgłosem wydawanym przy napędzie koła.
Umieszczenie emulsji woskowej Fluid Wax na brudnym, zaolejonym lub (co gorsza) zatłuszczonym układzie napędowym spowoduje, że woskowany łańcuch stanie się lepki i przyciągnie zanieczyszczenia.
Wosk do łańcuchów nie powinien być ani zbyt kruchy, ani zbyt miękki. Niektóre woski są naturalnie bardzo twarde i kruche, jak karnuba, a nawet parafina może być bardzo twarda, jeśli ma wysoką temperaturę topnienia. Fluid Wax jest taką mieszanka wosków aby po zastygnięciu miał właściwości wosku immersyjnyego wzmocnionego najlepszymi właściwościami smarów kropelkowych.
Sposób nakładania emulsji woskowej jest tak prosty jak w przypadku smarów olejowych kropelkowych
Wymieszać Fluid Wax i nałożyć po jednej kropli na ogniwo obracając kołem łańcuchowym.
Nadmiar wosku po utwardzeniu ( zazwyczaj po 4-8 godzinach) można zeskrobać lub wyszczotkować tak aby uzyskać ładną, jednolitą cienką powłokę która ochroni łańcuch przed piaskiem, brudem .który przeniesiony do rolek, działa jak pasta szlifierska polerująca.
Prawie wszystkie te smary kropelkowe będą wymagały w przyszłości użycia środków odtłuszczających do czyszczenia łańcucha i kół zębatych. Smar Fluid Wax został tak zaprojektowany aby można go było usunąć zarówno gorąca wodą jak i środkami chemicznymi do czyszczenia łańcucha. Jest jednak różnica pomiędzy tymi dwoma sposobami czyszczenia łańcucha. Przy chemicznym sposobie mycia pozbywamy się wosku w pełnym zakresie i zmywamy wszystko do gołego metalu. Przy usuwaniu wosku gorącą wodą zmywamy tylko wosk, a stałe środki smarne w większości pozostają w smarowanych elementach łańcucha rowerowego. Ta metoda przygotowania łańcucha do ponownego smarowania wydaje się właściwsza . Po umyciu gorącą woda pozostaje nam tylko wysuszenie łańcucha np. za pomocą sprężonego powietrza lub suszarki i lekko przesmarować łańcuch nowymi kropelkami Fluid Wax.
A jak działa emulsja woskowa Fluid Wax dobrze naniesiony na elementy napędowe rowerowe?
Wosk znany jest powszechnie jaki tzw. smar samoczyszczący. Co oznacza, że cząsteczki brudu, takie jak kurz z drogi czy piasek ze zboczy, są wiązane w wosku. Tworzą się małe kulki, które wraz z brudem spadają z łańcucha.
Ponieważ wosk wysycha w pełnej swojej masie, woskowane łańcuchy są wyjątkowo odporne na zanieczyszczenia. Dzięki temu łańcuch i układ napędowy działają nieskazitelnie czysto dłużej niż w przypadku jakiegokolwiek innego rodzaju smaru zwłaszcza w trudnych warunkach.
Smary kroplowe na bazie wosku produkowane w latach poprzednich ulegały często gromadzeniu się brudu na układzie napędowym w porównaniu z immersyjnymi woskowanymi łańcuchami, ponieważ przyciągają więcej zanieczyszczeń. Płynny wosk kropelkowy jest pozbawiony tych wad a wytworzony z kropelek wosk posiada te same parametry co wosk gorący po wystygnięciu. Ponadto dzięki dodaniu do składu wosku nanocząstek smarnych zwanych potocznie ceramiczne uzyskujemy znaczne zmniejszenie tarcia i znaczne zwiększenie czasu działania smaru .
Emulsja woskowa Fluid Wax dobrze odpycha wodę i tworzy jak każdy twardy wosk barierę przed piaskiem i błotem. Płynny wosk wymaga nośnika, zwykle rozpuszczalnika, który doprowadza wosk do postaci płynnej do nałożenia, a następnie rozpuszczalnik odparowuje. Wosk Fluid Wax ma właściwości adhezyjne, ale rozpada się i ulega rozkładowi po wyschnięciu podczas normalnego użytkowania.
Łańcuch z naniesionym woskiem jest wodoszczelny i zabezpieczony przed korozją dzięki powłoce woskowej. Ponadto łańcuch rowerowy posmarowany emulsją woskową Fluid Wax wytwarza tzw. efekt samooczyszczania. Cząsteczki brudu, takie jak kurz z drogi czy piasek ze zboczy, są wiązane w wosku. Tworzą się małe kulki, które wraz z brudem spadają z łańcucha.
Biały kolor wosku Fluid Wax jest wynikiem wymieszania kilku wosków i zagęszczenia w mieszance smarów stałych koloru białego, które mają większą gęstość i osiadają zawsze na dole butelki podczas leżakowania . Ta przypadłość jest jednym z powodów, że zawsze przed aplikacją smar woskowy Fluid Wax należy wymieszać potrząsając butelką.
Smary woskowe które znamy są zwykle zagęszczane aby wosk miał właściwości pływające po stopieniu, choć te zagęszczacze mają niepożądany efekt w postaci sklejania się łańcucha.
W przypadku emulsji woskowej która nie zawiera związków zagęszczających (czyni to emulgator zagęszczający płynny wosk na wskutek kontaktu z powietrzem) a składa się z wielu elementów smarnych o różnej gęstości występuje rozwarstwienie tych związków uzależnione od ich lepkości i gęstości. Z tego powodu emulsję smarną woskową należy dokładnie wymieszać aby nanoszony wosk posiadał wszystkie składniki smarne równo rozłożone. Emulsja woskowa Fluid Wax firmy to typowa aplikacja typu smar „kontaktowy” na bazie wosku
Fluid Wax posiada jeszcze jedną cechę, która jest bardzo przydatna przy smarowaniu drobnych elementów układu napędowego rowerowego. Smar woskowy Fluid Wax jest płynem tiksotropowym (pamięć cieczy) co oznacza, że gdy produkt w stanie płynnym poddajemy intensywnemu mieszaniu, staje się on mniej lepki jako płyn rozrzedzany ścinaniem. Smar Fluid Wax wykazuje własności tiksotropowe dzięki czemu zachowuje się tak, jakby przez pewien czas "pamiętał" co się z nim niedawno działo.
Takie zjawisko ułatwia znacznie proces nanoszenia kropelek wosku na ogniwa łańcucha, ale oznacza że każdorazowo przy aplikacji musimy mieszać emulsję woskową o czym informuje instrukcja nakładania. Proces zmniejszania się lepkości ma miejsce tylko do czasu utwardzenia się wosku. Zastygły wosk nie posiada struktury tiksotropowej, ale oznacza to, że pełne utwardzenie wosku pomimo widocznych efektów na zewnątrz już po paru minutach, wewnątrz łańcucha następuje dopiero po 4-8 godzinach. Dzieje się tak na wskutek utrudnionego dostępu powietrza do sworznia, rolki i płytki łańcucha. Ten okres schnięcia wosku, jest wykorzystywany w emulsjach woskowych do wcierania stałych cząstek smarnych (PTFE, MOS2, WS2. i inne) w metalowe elementy łańcucha podczas ruchu płytek i rolek łańcuchowych.
Istnieje wprawdzie możliwość wykonania emulsji woskowej do łańcucha rowerowego o bardzo szybkim czasie utwardzania wosku, ale wtedy nasz smar pozbawiony zostanie tego momentu wcierania w metal smarów stałych co w naszym przypadku jest najistotniejszym składnikiem smarowania.
Po nałożeniu emulsja woskowa wnika głęboko w przestrzenie między ogniwami łańcucha i następuje jej utwardzenie. Ponieważ proces nakładania kropel powinien się odbywać (uzyskujemy najlepsze efekty) w czasie gdy łańcuch jest w ruchu rozerwanie woskowych wiązań na każdym ogniwie nastąpi po wyschnięciu.
Twardy wosk który zapobiega dostaniu się brudu, jest wprawdzie właściwością bardzo pożądana, ale dla jazd wyczynowych to właśnie wtarcie do metalu stałych cząstek smarnych tak jak w najlepszych smarach olejowych stanowi największy uzysk liczony w Watach.
Można nawet posunąć się do stwierdzenia, że wosk działa bardziej jako nośnik w tej `aplikacji, a to inne smary są właściwym środkiem smarnym w produkcie Fluid Wax.
Negatywną cecha stałych dodatków smarnych które stanowią krem de la krem(creme de la creme) naszego Fluid Wax jest cena dodatków smarnych i inhibitorów. O ile cena wosków używanych jako baza jest niewielka to ceny nanocząstek smarów stałych i emulgatora zagęszczającego płynny wosk pod wpływem kontaktu z powietrzem decydują o dosyć wysokiej cenie emulsji woskowej.
Jakie korzyści odnosimy przez stosowanie emulsji woskowej Fluid Wax:
- polepszamy smarowanie
- zmniejsza się zużycie części napędowych
- łatwość w procesie woskowania
- ochrona łańcucha przed przywieraniem kurzu i brudu
- nie przywierają na wosk zanieczyszczenia, co oznacza, że element napędowy pozostaje czysty, elastyczny ale nie kruszący się
- nadaje się do aplikowania w temperaturach od 0°C do 35°C
- jest odpowiedni na każdą pogodę, nawet podczas deszczu i wilgoci
- zmniejszenie hałasu napędu
- smar po utwardzeniu jest bezwonny i elastyczny
- nielicznana świecie elastyczna formuła wosku do łańcuchów bez konieczności topienia
Dla kogo polecana jest emulsja Fluid Wax w postaci płynnego wosku mikrokrystalicznego który po utwardzeniu jest miękki:
Smar Fluid Wax polecany jest do rowerów MTB, triathlonowych, gravelowych, wyścigowych i e-rowerów pracujących w warunkach mokrych i suchych. Niektórzy wykorzystują specjalistyczne (np. molibdenowe) woskowane łańcuchy do specjalnych prób czasowych lub podjazdów pod górę, które chcemy wykonać z absolutną szczytową wydajnością przez te kilka cennych sekund. Podczas jazdy w deszczu/mokrych warunkach łańcuch należy ponownie woskować po dłuższym kontakcie z wodą.Jest to nieodłączne dla wszystkich wosków topliwych i płynnych bez względu na markę i nie można tego uniknąć.
Bardzo istotnym zagadnieniem w pokrywaniu łańcucha woskiem Fluid Wax jest jego nałożenie, gdy jest fabrycznie nowy. Ponieważ nie wiemy jaką powłoka fabryczną pokryty jest nowy łańcuch, zasadą winno być aby wyczyścić go przy pomocy rozpuszczalnika np. BikeCleaner PREMIUM Spray zanurzając go na 20-60 minut. Przy stosowaniu cleanerów tańszych należy pamiętać aby w końcowej fazie spłukać łańcuch 96-98% alkoholem, aby usunąć wszelkie pozostałości i osady.
Jak pozbyć się nałożonego wosku Fluid Wax? Jednym ze sposobów jest namoczenie łańcucha w gorącej wodzie. Nie są potrzebne żadne chemikalia, choć chemicznie też możemy rozpuścić wosk w preparatach które reagują z woskiem.
Podstawowe dane produktu Fluid Wax
Fluid WAX | |||
Norma | Treść | Jednostka | wynik |
CTM0176 | kolor | biały | |
Skład: kilku rodzajów wosków w tym wosk mikrokrystaliczny, inhibitorów np. korozji, emulgator zagęszczający płynny wosk pod wpływek kontaktu z powietrzem, nonocząsteczki białych smarów stałych | |||
DIN 51 757 | Gęstość w temperaturze 20 ° C | g / ml | 0,82 |
DIN 51 562 | Lepkość wosku (wymieszanego w temp . 0 ° C) | cSt | 220 |
DIN 51 562 | Lepkość wosku (wymieszanego w temp .35° C) | cSt | 10 |
Zalecany zakres temperatur do aplikacji | ° C | 10 do 35 | |
Temperatura w której topi się utwardzony wosk | ° C | 60 | |
Temperatura wody zmywająca utwardzony wosk | ° C | 70 | |
DIN 51 350 pt.4 | Obciążenie zespawania | N | 1200 |
DIN 51 350 pt.5 | Nośność mm | mm | 0,7 |
Temperatura zapłonu, ° C -> 200 | ° C | > -10 | |
Temperatura samozapłonu | ° C | ok. 300 | |
Czas pełnego schnięcia | godziny | 4-8 |
Sposób pierwszej aplikacji: Przy pierwszym użyciu łańcuch powinien być całkowicie czysty (odtłuszczony) i suchy.
Nałóż Fluid Wax na ogniwa łańcucha kręcąc korbami, zmieniając zębatki i pozostaw do wyschnięcia. Powtórz ten proces dla pierwszej aplikacji. Gdy temperatura jest poniżej 10 stopni, należy ogrzać płyn woskowy, nałożyć i pozostawić do wyschnięcia w ogrzewanym miejscu.
Przed ponownym nałożeniem Fluid Wax nie jest konieczne bardzo szczegółowe czyszczenie łańcucha, wystarczy zmyć stary wosk gorąca wodą i wysuszyć go . Przepuść łańcuch przez suchą szmatkę, a następnie nałóż cienką warstwę nowej emulsji woskowej. Nie należy nakładać smarów na bazie oleju na woskowany łańcuch – wosk i olej stworzą pastę, która będzie przyciągać i zatrzymywać zanieczyszczenia, znacznie zwiększając tarcie i zużycie układu napędowego.
Tagi: wosk do łańcucha, Kettenwachs, tiksotropia, pamięć cieczy, emulsja woskowa, płynny wosk do łańcucha, smar kontaktowy na bazie wosku, płynny wosk do łańcucha, wosk kropelkowy.wosk do łańcucha rowerowego .
Produkty o podobnym składzie lub zastosowaniu: X-SauceEcoLube Classic Chain WaxLubricant, WaxFlowerpower, BlubDry Lube, TUNAP SPORTS Chain Wax, CeraBikeWaxLubricant, Muc-Off C3 CeramicDry, Squirt Chain Wax, MoltenSpeed Wax, WendWax-ON Chain Lube, RunawayBike Hot, Bananaslip Tungsten AllWeather Lube, LubrificanteSmoove, SILCA Super Secret Chain lube, CeramicSpeed UFO Drip, JuiceLubes Chain Wax, żefal extra drychainwax, Lube BikinventionsSquirt, MomumMicWax Lube, Finish LineCeramicWaxlube .