smar hybrydowy do łańcucha

Przed smarowaniem łańcucha rowerowego zdecydowanie należy usunąć stary smar i olej, brud, piasek i kurz. Idealnie byłoby myć szmatką, środkiem do czyszczenia łańcucha i małą szczotką do czyszczenia. Czyścić należy łańcuch, zębatki i koła łańcuchowe. Do pełnego szczęścia brakuje nam tylko wyczyścić łańcuch chemicznie cleanerem. Najlepsze będą cleanery, które są ekologiczne (biodegradowalne) i zabezpieczają łańcuch przed rdzą.

Należy pamiętać, że nigdy nie smarujemy brudnego lub mokrego łańcucha napędowego. Ponieważ warstwa smaru na łańcuchu powinna być bardzo cienka, łańcuch musi być czysty.

smar hybrydowy do łańcucha

Olejowanie nie polega na moczeniu całego łańcucha, ale na smarowaniu małych połączeń między ogniwami łańcucha i pokryciu całej powierzchni cienką warstwą oleju. Jeśli na zewnątrz łańcucha znajduje się zbyt dużo oleju lub smaru, przyciąga to tylko niepotrzebną ilość piasku, brudu, pyłu i wilgoci. Dużo oleju łańcuchowego nie zawsze bardzo pomaga. Dlatego ważne jest oszczędne, ale skuteczne stosowanie oleju lub smaru łańcuchowego.

Problem ze smarowaniem konwencjonalnych łańcuchów polega na tym, że gęste smary nie mogą przenikać do niedostępnych miejsc, gdzie są najbardziej potrzebne, a rzadkie smary nie wystarczają na długo i mogą być zmyte nawet przez deszczową pogodę. Istnieje rodzina popularnych smarów łańcuchowych, które radzą sobie z tym przez zmieszanie gęstego smaru olejowego z lotnym rozpuszczalnikiem ale jest to wskazane tylko wtedy gdy taki skład posiada olej do smarowania kropelkowego. Użycie oleju z pojemnika aerozolowego posiada zbyt wiele wad o których piszemy w innym miejscu.

Tego rodzaju olej pomimo że posiada dwie warstwy nie może być nazwany hybrydowym ponieważ rozpuszczalnik nie jest smarem a ma jedynie rozrzedzić zbyt gęsty smar.

Właściwy smar hybrydowy składa się z dwóch czynnych elementów, tyle że muszą to być elementy smarne.

Mieszanka hybrydowa musi być wystarczająco cienka, aby uzyskać pewną penetrację przez działanie kapilarne, a następnie czynnik wiążący jedną część smaru utwardza na powierzchni metalowej i pozostawia na zewnętrznej stronie olej.

Upraszczając opis budowy smaru hybrydowego trzeba stwierdzić, ze może się składać z więcej jak dwóch elementów smarnych ale podstawą są dwa elementy jeden suchy drugi mokry. Pierwszy element smarny który przenoszony jest razem z drugim po naniesieniu gęstnieje na powierzchni metalowej tworząc suchą powłokę i dopiero na tej powłoce umieszcza się samoistnie cienka warstewka specjalnego oleju. To ten czynnik powoduje, że smary hybrydowe używa się w małej ilości a łańcuch powinien być w zasadzie na zewnątrz suchy.

Smary hybrydowe stosuje się w smarowaniu łańcucha rowerowego dopiero od kilku lat i ze względu na technologię produkcji nie należą do najtańszych. Smary hybrydowe można stosować na samoistne suche powłoki smarne które stosowane są w wysokim wyczynie i wtedy praktycznie mamy do czynienia z potrójną warstwą smarną. Należy pamiętać aby sucha powłoka nie „gryzła” się z zastosowanym smarem hybrydowym, ponieważ może wystąpić zjawisko adsorpcji fizycznej molekuł smaru.

Modułowa budowa smaru hybrydowego sprawia, że jest on długotrwały, ma niski współczynnik tarcia i z reguły łańcuch pracuje cicho. O tym czy jest stosowany do warunków suchych, mokrych, temperatur niskich czy wysokich decydują użyte w składzie związki smarne i technologia zastosowana przez producenta.

Produkty o podobnym składzie lub zastosowaniu : Morgan Blue Race Oil Road, MoS2 Lube,Fenwick's Chain Lube, Ceramicspeed UFO Drip, Maxima Chain Pro Dry Formula, Ride Mechanic Bike Milk, Muc-Off C3, Muc-Off Hydrodynamic Lube, White Lightning Epic Ride, Purple Extreme, ProLink Chain Lube, Dry Lube eLube, Wet Lube eLube, Dumonde Tech Lite, Cycle Star Nanotech, TriFlow Std Lube Drip, Pedros GO, Phil Wood Tenacious Oil, Kettenwixe duraglide Kettenoel.

smar hybrydowy do łańcucha