Zima to dla naszego łańcucha trudny okres. Połączenie wody, błota i soli drogowej sprawia, że utrzymanie roweru i łańcucha w czystości przez zimowe miesiące jest niezwykle trudne a jednocześnie bardzo ważne. Czysty łańcuch polepsza efektywność twojej jazdy i pozwala uniknąć nieprzyjemnego zgrzytania brudnego łańcucha, który sprawia, że element napędowy jest niszczony podczas jazdy jak przy użyciu szlifierki lub papieru ściernego.
Smarowanie łańcucha rowerowego w okresie zimowym powinno spełniać dwie role:
- Pozwala uniknąć lub znacznie zmniejszyć mechaniczne tarcie na węzłach łańcucha (blaszki, ogniwa zewnętrzne i wewnętrzne, sworznie, kołnierze).
- Chronić części metalowe łańcucha przed wilgocią, a tym samym rdzą.
Sam proces smarowania pod względem technicznym polega na dostarczenie smaru do rolek a ściślej do rolek wewnętrznych, ponieważ tylko ten element styka się z kołami zębatymi. Z tego tytułu od dobrego smaru do łańcucha niezależnie od tego czy jest to olej czy specjalny smar wymaga się, aby posiadał zdolność do rozprowadzania lub pełzania, co pozwoli dotrzeć do wszystkich elementów łańcucha i posmarować niewielką ilością smaru. W naszym przypadku, czyli zimowego smaru do łańcucha kolejnym bardzo istotnym parametrem smaru jest zmiana lepkości smaru w zależności os temperatury.
Od zimowego smaru do łańcucha rowerowego wymagamy, aby nie zmieniał swoich parametrów lepkości w granicach temperatur zimowo – wiosennych, czyli od -40 °C do + 15 °C . Ponieważ każdy dobry olej do łańcucha rowerowego składa się z oleju bazowego i kilku komponentów chroniących ogniwa łańcucha lub mających zwiększyć efekty smarowania tylko opracowanie smaru przeznaczonego do smarowania łańcucha w okresie zimy spełni nasze oczekiwania w tym zakresie. Takim produktem jest biały WINTER Lube firmy eLUBE.
Łańcuch, który stanowi serce roweru w okresie zimowym narażony jest na szereg niekorzystnych dla metalu zjawisk, którym musi podołać zimowy smar rowerowy, który nie tylko ma zmniejszyć tarcie i opór w łańcuchu, ale w okresie zimy musi wypełnić luki w elementach ruchomych. W przeciwnym razie byłyby wypełnione brudem, breją śnieżną, które zwiększają tarcie i z łatwością można to określić testem Brugger’a i efektywność wykorzystania energii stała by na niskim poziomie.
Bardzo często przy omawianiu zagadnień związanych ze smarowaniem łańcucha rowerowego spotkać się można z pytaniem czy stosować smar Dry Lube – suchy czy Wet Lube określany, jako mokry smar. Ponieważ obecne smary zawierają wiele nowatorskich hybrydowych rozwiązań i składają się z wielu elementów smarnych ( dodatki EP, adhezyjne, dodatki przeciwkorozyjne, przeciwutleniające, środki zwiększające właściwości penetracyjne, wypierające wodę,) i zabezpieczających, zagadnienie czy smar ma być suchy czy mokry wydaje się nieistotne. Taki spór dotyczył smarów starszego typu oraz smarów na bazie wosków.
Dziś najważniejsze jest, aby smar był skuteczny i ekonomiczny w warunkach, do jakich został zaprojektowany. Pełne dane techniczne białego smaru do łańcucha rowerowego Winter Lube firmy eLUBE znaleźć można na stronie https://elube.pl/hybrid/winterlube/
Jeżeli jesteś zdecydowany na zakup tego produktu, zapraszamy do NASZEGO SKLEPU