Przerzutka to ta część roweru która pomimo, że jest małej wielkości składa się w bardzo wielu elementów ruchomych, które wymagają smarowania. Niektóre modele przerzutek umożliwiają wewnętrzną obsługę w celu czyszczenia i smarowania, inne są bardziej zabudowane i dostęp do ich elementów utrudniony. Nie wchodząc w szczegóły budowy różnych rodzajów przerzutek i producentów zaznaczyć trzeba, że na wskutek eksploatacji wymagają one konserwacji i smarowania. Smarowanie przerzutek zawsze należy rozpoczynać od odtłuszczenia elementów. Zalecamy używanie Bike Cleaner Spray lub bardziej profesjonalnego Bike Cleaner PREMIUM Spray, które wyczyszczą elementy przerzutki również chemicznie. Przy czyszczeniu i regeneracji przerzutek zawierających elementy elektroniczne należy unikać czyszczenia ich rozpuszczalnikami przeznaczonymi do metalu. Dopiero tak przygotowane elementy możemy zacząć smarować. Z dalszej części wynikać będzie, że przerzutka to nie takie proste urządzenie do nasmarowania, bowiem poszczególne jej elementy wymagają różnych środków smarnych.
Zastosowany środek musi być „kompromisem” smarnym. Stal sprężynowa nierdzewna, powłoki galwaniczne, linki, śruby, rolki to elementy wymagające różnych smarów lub zastosowania lepszych uniwersalnych środków smarnych W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki okresowo należy smarować wszystkie elementy przenoszenia napędu. Takie zalecenia najczęściej podają producenci przerzutek w instrukcjach swoich produktów. Sposób eksploatowania roweru ma zasadniczy wpływ na jego smarowanie. Ta podstawowa zasada smarowania łańcucha ma również zastosowanie przy środkach smarnych zastosowanych do elementów przerzutki. Znaczna część serwisantów uważa, że rower eksploatowany w suchych warunkach nie wymaga smarowania elementów przerzutki. Taki pogląd wydaje się być słuszny tylko w przypadku eksploatacji przerzutek nowych fabrycznie pokrytych najczęściej tzw. smarami suchymi czyli powłokami smarnymi (lakiery smarne)które mają wprawdzie długi okres użytkowania, ale pod wpływem piachu, kurzu po pewnym czasie ulegają wytarciu i wtedy nasza ingerencja w smarowanie staje się niezbędna. Z zasady rowery i motory wyczynowe pracujące w ciężkich warunkach posiadają takie suche powłoki smarne. Jeżeli rower używany jest w warunkach deszczowych lub w zimowej brei solnej ,problem smarowania przerzutki jest tak samo aktualny jak smarowanie łańcucha rowerowego. Ponieważ właściwe posmarowanie przerzutki w sposób zalecany przez producenta wymaga jej rozebrania na części aby smar znalazł się dokładnie tam gdzie powinien, bez nadmiaru większość amatorów użytkowników roweru idzie na skróty i stosuje smarów w formie płynnej, który penetruje właściwe miejsca i pozostawia powłokę smarną . Dla takich osób proponuję użycie syntetycznego półsuchego smaru do łańcucha DRY LUBE, którego nadmiar powinien zostać usunięty i wytarty. Należy pamiętać, że nadmiar smaru będzie przyciągał brud i może pogorszyć pracę napędu oraz o tym, iż koła zębate i tarcze nie wymagają żadnego specjalnego smarowania, ponieważ otrzymują wystarcza odpowiednie smarowanie łańcucha .
Na podstawie danych uzyskanych z profesjonalnych serwisów rowerowych polecamy dla zaawansowanych do smarowania elementów przerzutek następujące środki smarne.:
łożyska w kółku- syntetyczny smar do łożysk rowerowych eLube Fast Bike Grease
kółka przerzutki – dobry olej do łańcucha rowerowego eLUBE DRY LUBE
łańcuch który kręci się po kółku - olej do łańcucha rowerowego eLUBE DRY LUBE
śruba mocująca przerzutkę - smar do gwintów rower eLUBE BOLT GREASE
śrubki i sprężyna przerzutki rowerowej - pasta do śrub i sprężyn eLUBE BOLT GREASE
Większość produktów jest zapakowana w małe opakowania i ich zastosowanie będzie bardziej skuteczne od posmarowania jednym tzw. uniwersalnym smarem.