Pomimo, że amortyzator rowerowy wydaje się być mechanizmem  o prostej budowie, jego działanie zależy od wielu czynników a przede wszystkim od jego budowy. Dla naszych celów omówimy tylko amortyzatory  rowerowe w których zalany olej odgrywa decydująca rolę w ich pracy oraz charakterystyce. Dla wymagających użytkowników amortyzatorów rowerowych poza parametrami ściśliwości podstawowe znaczenie maja współczynniki lepkość kinematycznej stosowanych olejów.

Lepkość kinematyczna (dalej zwana po prostu lepkością), producenci najczęściej określają  w jednostkach cSt (centistokes), gdzie 1 cm²/s = 1 cSt. Handlowy  podział olejów ze względu na lepkość stanowi klasyfikacja SAE. Jej oznaczenia znajdują się  prawie  na każdej butelce oleju do amortyzatora, od najmniej lepkiego 2,5W do bardzo lepkich 20-30W. Bardziej dokładnym standardem  klasyfikacji lepkości jest klasyfikacja  ISO która uzależnia lepkość od temperatury ale nie będziemy jej omawiać . Standardem pozwalającym porównać oleje w klasyfikacji ISO jest temperatura 40 stopni (cSt@40).

Dobór odpowiedniej lepkości to wybór pomiędzy zależnością zasady, że im olej jest bardziej lepki  tym lepsze są jego zdolności ochronne, ponieważ  cząsteczki lepkiego oleju mają większą zdolność do utrzymania filmu olejowego a cząsteczki oleju lepiej przylegają do siebie zmniejszając tarcie między poszczególnymi elementami w amortyzatora Z drugiej strony  duża lepkość oleju do amortyzatora rowerowego  stawia większy opór w trakcie pracy co może skutkować utratą czułości.

Niski współczynnik lepkości charakteryzuje się  stosunkowo dużą zmianą lepkości wraz ze zmianami temperatury co oznacza, że olej staje się bardzo rzadki w wysokich temperaturach i gęsty w niskich temperaturach. Wysoki współczynnik lepkości oznacza natomiast niewielkie zmiany lepkości w szerokim zakresie temperatur co oznacza, że  im większy współczynnik lepkości, tym bardziej jednolite i spójne tłumienie podczas dużych zmian temperatury. Współczynnik lepkości to tylko jeden z czynników decydujących o jakości oleju do amortyzatora rowerowego .

W tylnych amortyzatorach lepkość odgrywa bardzo dużą rolę w ciepłych w ciepłych warunkach  ze względu na charakterystykę pracy tylnego zawieszenia.
W przednich amortyzatorach zazwyczaj zmiany temperatur są bardziej istotne tylko  podczas jazdy w niskich temperaturach.

Przy wyborze oleju do amortyzatora rowerowego nie należy sugerować się tylko lepkością oleju według standardu SAE [Society of Automotive Engineers], który uwidoczniony jest najczęściej na etykiecie w postaci np. 2,5W, 7wt, etc ze względu  na to, że olej do amortyzatorów 7wt jednego producenta może mieć taką samą lepkość  jak olej 10wt innego producenta co wyczytamy z kart technicznych produktu np.:

Fox Suspension Fluid 7wt - 31.82 cSt @ 40°C
Red Line Suspension Fluid 10wt - 30.40 cSt @ 40°C

Jak widać z powyższych rozważań  problem oleju do amortyzatora jest bardziej złożony niż nam się wydaje i dlatego doradzam  wykonywanie takich przeglądów i napraw przez wyspecjalizowane warsztaty naprawy rowerów. Jedno możemy stwierdzić – nie jest prawdą, że do amortyzatora można zalać niemal wszystko, łącznie z olejem silnikowym, lub innym rzadkim olejem. Nie jest też prawdą, że jedyny olej jaki można zastosować do amortyzatora to oryginał dedykowany przez producenta.

Tagi: Marzocchi 7,5W, Golden Spectro Cartridge Fork Fluid, RockShox, Torco RFF, Kayaba, BOS, MOTUL Fork Oil Factory Line Very Light, Silkolene, Suspension Fork Oil, olej do amortyzatorów rowerowych, smary i oleje do amortyzatorów rowerowych

Co to znaczy dobry olej do amortyzatora rowerowego ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *