Poniżej przedstawiamy Państwu system budowy cięgien Bowdena oraz sposób ich obsługi i konserwacji
- Budowa
Linki i pancerze różnią się jakością w zależności od ceny i sposobu produkcji.
Rozróżnieniem linek rowerowej od hamulcowej są oczywiście końcówki i grubość linek. Linka hamulcowa ma 1.6mm średnicy a przerzutkowa ma 1.2mm.
Ogólnodostępne są linki stalowe ocynkowane lub nierdzewne. W wyższej półce cenowej powierzchnia tarcia pokrywana jest warstwą teflonu, która zmniejsza opory. Już niemal standardem jest szlifowanie linek. Nadaje się im w ten sposób owalny kształt.
Ponad połowa linek dostępnych na rynku wykonywana jest w splocie 1x19. Oznacza to, iż nasza linka składa się z 19 małych drucików skręconych ze sobą. Linki wysokiej jakości posiadają splot 7x7. Tworzy ją się z 7 drucików skręconych w 7 mniejszych linek które później są skręcone w finalną linkę.
Pancerze hamulcowe posiadają większą wewnętrzną średnicę niż pancerze przerzutkowe. Spowodowane jest to konstrukcją tych pancerzy.
Pancerze przerzutkowe wykonywane są z plastikowej rurki otoczonej drucikami delikatnie skręconymi ułożonymi wzdłuż pancerza. Całość zatopiona jest w tworzywie sztucznym
Pancerz hamulcowy musi wytrzymywać dużo większe obciążenia niż przerzutkowy więc jest on wykonany z wąskiej blachy, która jest zawinięta w spiralę na całej długości pancerza. Wewnątrz pancerza znajduje się wkładka wykonana z tworzywa sztucznego lub teflonu.
Droższe pancerze dodatkowo posiadają systemy które mają chronić naszą linkę i pancerz przed brudem dostającym się do środka co przekłada się na żywotność/. Uważamy że należy używać pancerzy z teflonem oraz nierdzewnych lub teflonowych linek a decyzja odnośnie dodatkowych udoskonaleń zależna jest od upodobań rowerzysty.
- Przycinanie pancerzy
Do prawidłowego przycięcia pancerza niezbędne są: obcinaki do pancerza, pilnik do metalu, ostrze, stary pancerz i profesjonalny smar do linek rowerowych.
Pancerz obcinamy obcinakami lub podobnym urządzeniem. Często przy przecinaniu zdarza się, że zgnieciemy teflonową wkładkę. Należy wtedy z drugiej strony włożyć linkę i przepchać ją przez zagnieciony otwór, a kręcąc linką na boki możemy nadać mu okrągły kształt. Sprawdźmy czy końcówka obciętego pancerza nie jest ostra, sprawdźmy czy linka nie zahacza o niego. Jeśli tak użyjmy pilnika do spiłowania go. Czas na założenie końcówek. Jeśli metalowa końcówka nie chce wejść, należy delikatnie naciąć górną część pancerza. ale pamiętajmy, że nie może też sama spadać. Kiedy końcówka jest już założona możemy ją delikatnie ścisnąć po zewnętrznej stronie co zapewni nam że końcówka nie ześlizgnie się z pancerza. Do tak przygotowanego pancerza możemy wpuścić kilka kropel smaru eLUBE Cabling dla lepszego poślizgu i uszczelnienia.
- Dobieranie długości
Pancerze nie mogą być zbyt krótkie, ponieważ nie będziemy mogli skęcić kierownicą, lub nasz rower sam będzie hamował lub zmieniał biegi. Z drugiej strony pancerz nie może być zbyt długi, ponieważ będzie stawiał większy opór i istnieje ryzyko że uszkodzimy go mechanicznie zaczepiając o przeszkodę. Najbezpieczniej jest dobrać długość docinając nowy pancerz na wzór starego.
Możemy spróbować dobrać długość samemu, nie jest to skomplikowane zadanie.
Długość pancerza należy dobrać tak aby w skrajnych położeniach kierownicy oraz skrajnym ruchu zawieszenia (jeżeli posiadamy) nie był zbyt napięty. Do takiej długości dodajemy około 2 cm dla bezpieczeństwa. Mniejszy problem jest gdy pancerz biegnie między nieruchomymi elementami. Wtedy należy dopasować jego długość i dodać około 1cm dla bezpieczeństwa. Pancerz tylnej przerzutki powinien zataczać w miarę łagodny łuk co będzie powodowało jej lepszą pracę. Jeśli zamontujemy już cały zestaw to należy pamiętać, aby nie ucinać zbyt krótko linki, utrudni to regulację. Należy zostawić około 5-6 cm linki, aby łatwo było ją przytrzymać kombinerkami. Przykręcając linkę śrubą należy zwrócić uwagę by linka biegła w wyżłobieniu a jeżeli go nie posiada to jak najbliżej gwintu śruby. Zapobiegnie to rozszczepianiu linki oraz zapewni pewne trzymanie.Na samym końcu należy założyć końcówki linek które zapobiegną rozdzielaniu się stalowej linki.
- Konserwacja i wymiana
Kiedy przerzutki zaczynają ciężko chodzić, a hamowanie się pogarsza oznacza to, że należy podjąć próbę reanimacji naszej linki. W tym celu trzeba wyjąć linki i dokładnie je wyczyścić Cleanerem eLUBE, w kolejnym kroku wysuszyć i nasmarować linkę smarem eLUBE. Jeżeli ten zabieg nie pomoże, nadszedł czas wymienić linki smarujące je smarem eLUBE Cabling co znacznie przedłuży ich żywotność. Zakładając nową linkę zalecamy używanie wysokiej jakości podzespołów.