Moly Wax firmy elube.pl to hybrydowy woskowy smar do łańcucha rowerowego, który aplikowany jest identycznie jak kroplowe smary olejowe.

Właściwości wosku ujawniają się dopiero po nałożeniu emulsji woskowej na ogniwa łańcucha i związaniu tej mieszanki z powietrzem, co powoduje jego utwardzenie a następnie posmarowanie sworzni i tulejek. To jest główny obszar łańcucha, który wymaga smarowania. Twardy wosk nie jest lepki i nie stanowi magnesu dla brudu i kurzu.

Pełne utwardzenie następuje po 4 do 8 godzin, choć objawy twardego wosku na blaszkach łańcucha są widoczne po kilkunastu minutach. Nas interesuje stwardnienie wosku nie na zewnątrz, lecz w pinach gdzie dostęp powietrza jest utrudniony i dlatego czas schnięcia zależny od temperatury, wilgotności i luzów jakie posiada łańcuch w stanie czystym.

Czym będzie dla naszego łańcucha taki twardy wosk w którego składzie będą bardzo drobne cząsteczki molibdenowe ?. Wiemy, ze molibden jest materiałem który posiada bardzo mały współczynnik tarcia, przenosi bardzo duże obciążenia i ma zdolność wcierania się w czysty metal zmieniając jego strukturę. To ta cecha sprawia, że w zestawie z woskiem molibden daje bardzo korzystne właściwości eksploatacyjne i przeciwzużyciowe szczególnie tam gdzie pasowanie części metalowych jest bardzo ścisłe jak w łańcuchu.

Zastygły wosk molibdenowy stworzy ochronną patynę, która zapobiegnie łatwemu przywieraniu brudu. Ponadto powstała powłoka ochronna tworzy barierę między łańcuchem a brudem.

 

Największą wadą wosku molibdenowego jest czarny kolor i jego zdolność do brudzenia. Brudzi wszystko do czego się dotknie. To dobrze bo pozostawi molibden na łańcuchu a źle bo musimy być bardzo ostrożni do czasu, gdy z łańcucha nie złuszczy się nadmiar twardego czarnego wosku. Wosk który pozostanie w elementach łańcucha i nie ma kontaktu z otoczeniem nikomu nie szkodzi i problemem jest tylko do czasu swojego złuszczenia.

 

Płynny smar woskowy do łańcuchów MolyWax zmniejsza tarcie na sworzniach, rolkach i tulejach, dzięki czemu żywotność łańcucha i kół zębatych będzie znacznie wydłużona..

 

Korzyści płynące z zastosowania wosku molibdenowego możemy określić jako :

  • zapobiega przyleganiu brudu
  • Szybko wytwarza elastyczne działanie łańcucha.
  • Zmniejsza opory tarcia na ogniwach łańcucha
  • Chroni przed rdzą i korozją.
  • Wycisza i eliminuje hałaśliwe działanie łańcucha.
  • Tworzy barierę ochronną przed wilgocią.
  • Kilkukrotnie przedłuża życie łańcucha w porównaniu ze smarowaniem olejowym
  • Wosk dłużej utrzymuje ochronę dla łańcucha w złych warunkach – piasek, woda.

Stwardniały wosk spełnia taką samą rolę jak lepiszcze, które pozwala smarowi woskowemuimmersyjnemu pozostać na łańcuchach podczas użytkowania, zapobiegając zrzucaniu i zapobieganiu przedostania się brudu.

Emulsja woskowa Moly Wax firmy elube.pl została tak zaprojektowana, aby smarować jak gorący wosk, zmniejszać tarcie proszkiem molibdenowym a posiadać wszystkie zalety i łatwość nakładania jak krople olejowe. Dwusiarczek molibdenu charakteryzuje się wysoką odpornością na temperatury i dobrym działaniem smarnym. Mieszanka z woskiem tworzy trwałą warstwę stałą, która niezawodnie chroni ogniwa łańcucha przed zabrudzeniem i zmniejsza negatywny wpływ sił tarcia.

Mechanizm smarowania molibdenem MoS2 odbywa się za pośrednictwem warstwowych siatek - które z jednej strony dobrze przylegają do metalu, az drugiej dobrze ślizgają się po sobie. Jest to szkolny przykład tzw. smarowania na sucho.

Aby smarowanie Moly Wax było tak skuteczne jak zakładamy, przy pierwszej aplikacji wosku molibdenowego musimy wykonać dokładne mycie metalowych powierzchni łańcucha. Wosk ma tę zaletę, ze do czystego metalu przylega bardzo mocno. Przy następnych aplikacjach wystarczy zmyć gorącą wodą łańcuch, wysuszyć go i ponownie nasmarować .

Czy istnieje zasadnicza różnica pomiędzy woskiem nakładanym na łańcuch metodą „melt-on” (podgrzanie wosku do postaci płynnej, a następnie zanurzeniu w nim czystego łańcucha) a nałożenie wosku metodą kropelkową specjalnie do tego zaprojektowanych wosków.

Smarność (wg Bruggera) oznaczona za pomocą urządzenia testowego dla obydwu metod nakładania wosku jest praktycznie taka sama . Pozostaje nam w tej sytuacji tylko wybór metody. Zdecydowanie prostsza wydaje się metoda kropelkowa, choć i ona podobnie jak immersyjna wymaga czasu ze względu na kilkugodzinne utwardzanie wosku w pinach łańcuchowych. Wszystkie najnowsze smary do łańcuchów rowerowych w kroplach, zawierają mieszanki woskowe jako składnik bazowy. Wspólnym elementem wszystkich woskowych smarów kropelkowych jest to, że wszystkie używają jakiegoś płynu nośnego, aby utrzymać je w postaci płynnej do nakładania na łańcuch, a po wyschnięciu starają się pozostawić łańcuch pokryty suchą warstwą wosku. Przy metodzie kroplowej dużo łatwiej jest wzbogacić smar woskowy w dodatkowe cząstki smarne. W smarze Moly Wax są to bardzo drobne ziarenka disiarczeku molibdenu (MoS 2) które z łatwością wcierają się w metalowe elementy łańcucha podczas jazdy.

Usuwanie wosku z łańcucha jest identyczna dla wosku kropelkowego i wosku aplikowanego na gorąco jest takie same, choć wosk kropelkowy można usunąć łatwiej metod chemiczną.

Formuła wosku płynnego jako pierwsi zaczęli stosować narciarze do pielęgnacji ślizgów nart i snowboardów. Ostatnie lata to znaczący rozwój wosków kropelkowych a wosk kroplowy molibdenowy firmy elube.pl jest pionierskim hybrydowym rozwiązaniem w zakresie smarowania woskiem łańcucha rowerowego.

Emulsja woskowa Moly Wax w postaci płynnego wosku molibdenowego mikrokrystalicznego polecana jest do rowerów MTB, triathlonowych, gravelowych, wyścigowych i e-rowerów pracujących w warunkach mokrych i suchych. Woskowane łańcuchy molibdenowe wykorzystuje się do prób czasowych lub podjazdów pod górę zawodów rowerowych. Zaaplikowany molibden dołoży kilka Wat mocy i uzyskamy dodatkowo parę cennych sekund. Podczas jazdy w czasie deszczu lub w mokrych warunkach łańcuch wosk zużywa się znacznie szybciej i należy go ponownie woskować. Szybsze zużycie powłoki woskowej jest nieodłączną cechą dla wszystkich wosków topliwych i płynnych bez względu na markę i nie da się tego uniknąć.

Szczególne procedury nałożenia wosku Moly Wax muszą mieć miejsce w przypadku, gdy łańcuch rowerowy jest fabrycznie nowy. Ponieważ nie wiemy jaką powłoka fabryczną pokryty jest nowy łańcuch, zasadą powinno być aby wyczyścić go przy pomocy rozpuszczalnika np. BikeCleaner PREMIUM Spray  mocząc go na 20-60 minut. Przy stosowaniu cleanerów tańszych należy pamiętać aby w końcowej fazie spłukać łańcuch 96-98% alkoholem, aby usunąć wszelkie pozostałości i osady.

Jak pozbyć się nałożonego wosku Moly Wax ?. Jednym ze sposobów jest namoczenie łańcucha w gorącej wodzie. Nie są potrzebne żadne chemikalia, choć chemicznie też możemy rozpuścić wosk w preparatach które reagują z woskiem : keton, butan, etanol.

 

Podstawowe dane produktu Moly Wax

Moly WAX
Norma Treść Jednostka wynik
 CTM0176 kolor czarny
Skład: kilku rodzajów wosków w tym wosk mikrokrystaliczny, inhibitory rdzy i korozji, emulgator zagęszczający płynny wosk pod wpływek kontaktu z powietrzem, proszek dwusiarczku molibdenu.
DIN 51 757 Gęstość w temperaturze 20 ° C g / ml 0,92
DIN 51 562 Lepkość wosku (wymieszanego w temp . 0 ° C) cSt 350
DIN 51 562 Lepkość wosku (wymieszanego w temp .40° C) cSt 12
Zalecany zakres temperatur do aplikacji ° C 5 do 40
  Temperatura w której topi się utwardzony wosk ° C 64
  Temperatura wody zmywająca utwardzony wosk ° C 75
DIN 51 350 pt.4  Obciążenie zespawania N 2600
DIN 51 350 pt.5 Nośność mm mm 0,9
Temperatura zapłonu, ° C -> 200 ° C > -10
Temperatura samozapłonu ° C ok. 350

 

 

Tagi: wosk w formie kropli, wosk molibdenowy, czarny wosk, wosk moly, płynny wosk molibdenowy, cera de molibdeno para cadena de bicicleta, molybdenumwax for bicyclechain, MolybdänwachsfürFahrradketten, wosk hybrydowy, wosk w kroplach, molibdenowanie łańcucha, hybrydowy smar woskowy, hybrid wax for the chain, hybridwachsfür die kette, ceraibrida per la catena, molibdenowanie łańcucha.

 

Produkty o podobnym składzie lub zastosowaniu: Pedro'sIce Wax 2.0, Graphenwax, VMD Italia - VMD 15, MoltenSpeed ​​Wax, Wax Lube Finish Line, SILCA Super Secret Chain Lube, Kal-Gard Moly Chain Kote Chain Lube, Krytec Wax Finish Line Chain Lube, Graphene Lube Absolute Black, Squirt, Rock'n'Roll, Smoove, CeramicSpeed UFO, SILCA Super Secret Chain Lube, Chain Star Max WaxBikeworkx, Squirt Wosk do łańcucha E-Bike,