Pytanie: dlaczego smar do amortyzatora rowerowego jest tak drogi ?

Odpowiedź : zacznę od tego czy smar do amortyzatorów rowerowych musi być drogi ? Amortyzator to ta część roweru która jest odpowiedzialna za komfort i bezpieczeństwo jazdy rowerzysty.

Amortyzator rowerowy odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią po której się porusza. Koła które nie maja kontaktu z nawierzchnią nie służą rowerzyście do niczego pożytecznego i obecnie praktycznie wszystkie rowery od miejskiego do enduro posiadają amortyzatory.

Dobra amortyzacja w rowerze zmniejsza  obciążenie przenoszone z widelca na nasze stawy a  w szczególności nadgarstki oraz ramiona i jest to jeden z poważniejszych powodów szerokiego rozwoju konstrukcji amortyzatora rowerowego.

Rozwój amortyzatorów w ostatnich latach jest tak szybki ,że trudno zanim nadążyć a najbardziej powszechne rozwiązania wynikające z zastosowanego medium resorująco-tłumiącego na dziś to:

  1. Amortyzator sprężynowy
  2. Amortyzator powietrzny
  3. Amortyzator elastomerowy
  4. amortyzator olejowo powietrzny
  5. amortyzator olejowo sprężynowy
  6. Amortyzator elastomerowo sprężynowy

Inny podział wynikający z konstrukcji amortyzatora to amortyzatory; jednopółkowe,    jednostronne, dwupółkowe, ze sztywna osią oraz upside down znane też pod nazwą odwrócone widelce (lub w skrócie USD)lub w rurze sterowej.

Budowa produkowanego dziś profesjonalnego amortyzatora to kosmiczne technologie i rozwiązania techniczne o jakich nie śniło się naszym dziadkom począwszy od niewielkiej wagi (poniżej 2 kg widelec i amortyzator)po materiały stosowanie w najnowocześniejszych rozwiązaniach przemysłowych.

Smar do amortyzatora rowerowego

Najpopularniejsi producenci amortyzatorów rowerowych to Fox, Rock Shox, Manitou, Suntour, RST.

Już pobieżna lektura bardzo krótkiego przeglądu podstawowych wiadomości o amortyzatorze rowerowym pozwala stwierdzić ,że smarować amortyzatora nie należy byle czym i musi być to środek smarny spełniający wszystkie parametry jakie stawia mu producent amortyzatora.

Prawidłowy dobór smarów do konserwacji  amortyzatora powinien zmierzać do przedłużenia jego żywotności i podnosić sprawność  a co za tym idzie efektywność działania. Środki do pielęgnacji amortyzatora dzielimy na  środki odtłuszczające oraz czyszczące i smary właściwe. Te pierwsze pozwalają na usunięcie lepkich smarów czy innych mieszanek lub zanieczyszczeń. My zajmiemy w naszych rozważaniach środkami smarnymi stosowanymi w eksploatacji amortyzatorów rowerowych.

Smary przeznaczone do konserwacji amortyzatora rowerowego zabezpieczają poszczególne części przed korozją, uszczelniają , zwiększają ich efektywność pracy i wypierają drobne cząsteczki, które nie powinny się tam znaleźć mimo jazdy w wilgotnych i mokrych warunkach  gdy jeździmy po zabrudzonej szosie lub w błotnistym albo piaszczystym terenie. Dobrze dobrany smar to wymagania producenta co do bazy smaru i  znalezienie właściwego kompromisu między właściwościami smarującymi, odpornością na wymywanie i lepkością która na zasadnicze znaczenie dla uszczelnienia elementów gumowych ,plastikowych lub elastomerowych.

Smar do amortyzatora winien uwzględnić warunki jakie panują w czasie jazdy w deszczu późnowiosennym ,letnim w okresie zimy. Śnieg niska temperatura a także możliwość dostania się do części amortyzatora soli to zagrożenia którym musi sprostać środek smarny. Bez względu na to, jak drogi i  wysokiej klasy smar zastosowaliśmy, elementy amortyzatora muszą być posmarowane. Brak smaru na uszczelkach powoduje  łatwiejsze wnikanie brudu, co doprowadzi  do szybkiego niszczenia podstawowej części amortyzatora elementów ślizgowych.

Większość producentów dopuszcza samoczynne  wykonywanie  serwisu amortyzatora rowerowego, choć my preferujemy  aby wyczynowe amortyzatory serwisowane były przez wyspecjalizowanych serwisantów np Wichu Workshop

Przy samodzielnym serwisowaniu należy pamiętać o podstawach tej czynności a zawartych w wielu instrukcjach producenckich:

  1. Ściągnięcie dolnych goleni.
  2. Dokładne ich wyczyszczenie.
  3. Wizualna kontrola ślizgów, goleni i uszczelek.
  4. Smarowanie uszczelek.
  5. Nasączenie olejem gąbeczek smarujących.
  6. Zalanie dolnych goleni świeżym olejem smarującym lub smarowanie sprężyn

Większość producentów zaleca podstawowy przegląd goleni amortyzatora po 25 do 50 godzinach jazdy.

Wracając do naszego zasadniczego pytania jaki powinien być smar do amortyzatora i dlaczego w praktyce nie jest on tani to odpowiedź na to pytanie zawarte jest w tym o czym napisałem wyżej. Pierwszą trudnością z jaka spotkamy się przy doborze smaru amortyzatora będzie brak instrukcji producenta bowiem rower ma już kilka lat i śladu po niej nie ma.  A to oznacza ,ze nie wiemy czy można zastosować środki mineralne które bardzo negatywnie wręcz często niszczycielsko działają na niektóre materiały np. gumę  NBR czy syntetyczne które są bezpieczne dla większości materiałów.. Nie do końca wiemy czy nasz u użytkownik smaru amortyzatorowego nie zapragnie zrobić sobie przejażdżki w temperaturze -10°C ,bądź po piaszczystej drodze leśnej. A co będzie z naszym smarem jeżeli rower będzie myty pod ciśnieniem.

Na te wszystkie zagrożenia powinien być odporny i skuteczny nasz smar. Z powodu braku kompatybilności gumy i smarów oraz olejów mineralnych nie polecamy jego stosowania. Smar syntetyczny który jest znacznie droższy nie tylko nie niszczy ale wręcz regeneruje uszczelki zarówno gumowe jak i plastikowe.

Następne wymaganie naszego smaru to odporność na zmianę parametrów w granicach temperatur minimum od -20°C do + 60°C nie więcej niż do 3%. Jeżeli chodzi o odporność na silny deszcz, sól, pyły to jest oczywiste ,ze smar musi sprostać takim wyzwaniom. Ze względu na oscylacyjny charakter pracy smaru zastosowany środek smarny musi się charakteryzować ponadprzeciętna odpornością na ścinanie. Musi być więc to smar z tzw. wysokiej półki a wszystkie smary mające takie parametry muszą drogo kosztować i kosztują.

Czy opłaca się nam zastosować tańszy smar do amortyzatora. Można tylko po co ? Jeżeli amortyzator ma nie spełniać swojej funkcji i niszczyć na dodatek elementy amortyzatora to po co go stosować. Dlatego odpowiedz na postawione pytanie dlaczego smar do amortyzatora rowerowego jest tak drogi musi być taka ,że jeżeli chcemy aby amortyzator spełniał swoje podstawowe zadania to musimy do jego eksploatacji zastosować smar który posiada wysokie parametry smarne i jest z reguły drogi.

 

Produkty powszechnie używane do poprawy pracy amortyzatora : Rock Shox, BRUNOX Deo, Slick Honey, SRAM Butter,

 

Smar silikonowy do amortyzatora

 

Tagi:

jaki smar do amortyzatora

smarowanie amortyzatora rowerowego

smarowanie goleni amortyzatora

smar do amortyzatora sprężynowego, czym smarować amortyzator w rowerze, serwis amortyzatora rowerowego, budowa amortyzatora rowerowego, serwis amortyzatora rowerowego cena.