Dlaczego nie woskuję swojego łańcucha ? 

 

Nowe propozycje hybrydowych smarów woskowych: KROPLOWE SMARY TUTAJ!

Człowiek rodzi się wolny, ale wszędzie jest w łańcuchach – te słowa przypisuje się filozofowi czasów rewolucji francuskiej Jean-Jacques Rousseau.
W ciągu ostatnich dziesięciu latach, szczególnie po wprowadzeniu powszechnie do sprzedaży rowerów elektrycznych odnotowano wiele rewolucji w projektowaniu rowerów. Niektóre z nich były wyraźnie widoczne, takie jak rozwój rowerów górskich, kół tarczowych, nowe wzory kierownicy. Niektóre były mniej widoczne, ale równie ważne, w tym pedały zatrzaskowe, komputery rowerowe, zmiany w budowie łańcucha.
Smary na bazie wosku parafinowego (to ten materiał z którego wytwarza się świece) zyskały ogromną popularność w ostatnich latach, ponieważ testy wykazały, że osiągają wyjątkowo dobre wyniki pod względem wydajności, długowieczności i odporności na zanieczyszczenia.

Najczęściej łańcuchy smarujemy woskiem rozpuszczonym do temperatury około 70 stopni Celsjusza  i zanurzamy je aby płynny wosk dotarł do najdrobniejszych części łańcucha.

Sam proces grzania wosku i aplikacji jest skomplikowany i trwa ponad 12 godzin.
Kropelkowe smary na bazie wosków powstałe około 2018 roku są zwykle mieszanką wysoko rafinowanych cząstek wosku parafinowego, zmieszanych z dodatkami, takimi jak PTFE , grafen, dwusiarczek molibdenu i płyn nośny. Ten rodzaj smarowania woskowego jest obecnie w fazie raczkowania i nie będą się w niego zagłębiał.
Kluczem do dobrej wydajności wosku jest to, że by prawidłowym zastosowaniu utwardzał się,  tworząc na łańcuchu twardą, prawie suchą warstwę smaru o niskim tarciu.

dlaczego nie woskuję łańcucha

Ta zwiększona suchość wosku jest kluczowa, ponieważ zapobiega przywieraniu zanieczyszczeń zwiększających tarcie do łańcucha i przedostawaniu się do wnętrza łańcucha lub powlekania części układu napędowego.
Jedną z wad smarów woskowych są wymagania aby nakładać je na  starannie wyczyszczony  łańcuch podczas pierwszego woskowania. W przeciwnym razie wosk nie przylgnie do metalu ani nie wyschnie prawidłowo. Oznacza to, że będziesz musiał  usunąć z nowego łańcucha cały fabryczny smar lub olej a po woskowaniu należy odczekać aby wosk całkowicie wysechł i stwardniał na łańcuchu. Jeśli jeździsz w mokrych warunkach, łańcuch będzie musiał wkrótce zostać wyczyszczony, wysuszony i nasmarowany, aby zapobiec korozji.
Jest jeszcze istotna kwestia budowy łańcucha i sposobu jego smarowania.
W konwencjonalnym łańcuchu dwie wewnętrzne płyty boczne są utrzymywane razem przez tulejki rurowe, które są jak wydrążone nity. Jeśli otworzymy ogniwo tradycyjnego łańcucha, zobaczymy, że końce tulei są wyrównane z zewnętrznymi stronami płyt bocznych. Po zamontowaniu łańcucha zewnętrznego płyty boczne zakrywają końce tulei. Środek tulei nie jest widoczny, ponieważ jest otoczony rolkami.
Sworznie łączące, które utrzymują łańcuch razem, przechodzą przez środek tulei, a rolki toczą się po stronie tulei, więc wewnętrzna, jak i zewnętrzna powierzchnia tulei strony tulei.

W przypadku łańcuchów bez tulei przepływ smaru jest zupełnie inny. Jeśli olej zostanie nałożony na rolki, mogą łatwo przepłynąć na obie strony rolek, ponieważ powietrze i olej mogą prześliznąć się przez szczelinę między „pół-tulejami”. Jeśli łańcuch bez tulei jest smarowany tylko na rolkach, na przykład za pomocą puszki olejowej o wąskim dziobku, olej może przepływać po obu stronach rolek, przez szczelinę i na środki sworzni łączących. Olej wypływa następnie wzdłuż sworzni łączących do skrzyżowań płyty bocznej. Ponieważ płyty boczne są odtłuszczone od wewnątrz, istnieje naturalne działanie samoczyszczące, które usuwa brud i piasek z łańcucha zamiast do niego. Zewnętrzna strona rolek jest czyszczona przez kontakt z kołami łańcuchowymi
Najbardziej znanym profesjonalnym sposobem smarowania łańcucha woskiem jest zanurzenie łańcucha w gorącym wosku. Gorący wosk ma na tyle cienką konsystencję, że teoretycznie może przenikać do małych części łańcucha, a gdy ostygnie, otrzymujemy gęsty smar w miejscu, w którym jest najbardziej pożądany. Główną zaletą takiego smarowania jest to, że po schłodzeniu wosk nie jest lepki i nie przyciąga tak łatwo brudu na zewnątrz łańcucha. Ocena smarowania woskiem nie jest jednoznaczna wśród rowerzystów i zależy od tego czy w naszej ocenie uwzględnimy osiągnięcia technologiczne smarów i olejów smarnych XXI wieku.
Pomimo że ostatnie badania wykazują, że wosk w ma małe tarcie porównywalne do wielu olejów mineralnych, to musimy pamiętać, że wiele smarów hybrydowych ma te wszystkie zalety co woski, ale są łatwiejsze w aplikacji i ich żywotność jest nieporównanie większa. Dziś wiele smarów może na szosie być aktywnych w granicach 400-600 km i tego wyniku w żaden sposób nie osiągniemy smarując łańcuch woskiem. Oznacza to tylko tyle, ze smarowanie woskiem jest relatywnie drogie i jedyną niezaprzeczalną zaletą tego smaru jest duża zdolność do odpierania brudu. Warto również pamiętać, że wysoko rafinowany wosk parafinowy praktycznie nie zawiera oleju, dlatego woskowane łańcuchy są podatne na rdzewienie po mokrych przejażdżkach.Jeżeli procesy technologiczne związane z produkcją emulsji woskowych zostaną ostatecznie pozytywnie rozwiązane  to wydaje się ,ze w najbliższym czasie może nastąpić znaczna zmiana w zakresie stosowania wosku do smarowania łańcucha rowerowego.  Jeżeli wosk kropelkowy nie będzie odbiegał w parametrach woskowi immersyjnemu to ze względu na kropelkową aplikację ,która jest zdecydowanie łatwiejsza od topienia wosku i zanurzania w nim łańcucha, może to być technologia która ,będzie zdobywać coraz więcej zwolenników .
Ponieważ od stuleci nadal nie wchodząc w szczegóły są trzy punkty, w których łańcuch wymaga smarowania a są to: sworznie łączące które muszą zostać nasmarowane tam, gdzie poruszają się wewnątrz ogniw wewnętrznych, gdy łańcuch wygina się i prostuje. Po drugie, wnętrza wałków wymagają smarowania, aby mogły swobodnie obracać się wokół tulei podczas sprzęgania i rozłączania zębów koła łańcuchowego. Jeśli rolki się nie toczą, ślizgają się wzdłuż zębów zębatki, powodując przyspieszone zużycie zębatki.

Po trzecie, powierzchnia, na której zewnętrzne płyty boczne zachodzą na wewnętrzne płyty boczne, może również skorzystać ze smarowania, chociaż ta powierzchnia styku jest znacznie bardziej obciążona niż dwie pierwsze.
Nie stosuje wosku do smarowania łańcucha rowerowego ponieważ proces jego aplikacji jest zbyt skomplikowany i długotrwały.  Znacznie  lepiej, skuteczniej  łańcuch posmaruje środek, który ma wszystkie zalety wosku i zalety oleju do smarowanie czyli smary kropelkowe hybrydowe. Nie wiem co zrobię jak wosk kropelkowy będzie tak efektywny jak immersyjny i tak prosty w smarowaniu jak smary olejowe do łańcucha. Czas pokaże czy producenci pokonają wszystkie problemy technologiczne przy wytwarzaniu  emulsji woskowej kropelkowej

Obecnie na rynku występuje szereg smarów do łańcucha rowerowego typu hybrydowego które posiadają te zalety a różnią się proporcją warstwy utwardzanej (która przypomina wosk) i warstwy mokrej, która zachowuje się jak olej. Te proporcje zależą od tego czy jest to smar na suche czy mokre warunki pogodowe, temperatura jazdy, styl jazdy itp. W zależności od producenta i zastosowanych baz i dodatków otrzymujemy wiele rozwiązań typu hybryd, które różnią się między sobą ale wszystkie mają w składzie brak składników korozyjnych a wiele z nich zawiera inhibitory korozji które zapobiegają temu zjawisku. Nie podałem jeszcze, ze nie odpowiada mi w łańcuchach woskowanych głośność ich  pracy po wykruszeniu się wosku. Ten problem muszą rozwiązać wytwórcy smarów woskowych abym zmienił zdanie na temat wosk czy olej

Wydaję ,że rozwiązaniem mogą być hybrydowe smary woskowe typu kropelkowego, produkcja których jest obecnie w fazie laboratoryjnej.

Produkty najczęściej stosowane do smarowania łańcucha: Finish Line KeramikWachsSchmiermittel, Hanseline Chain Wax, Putoline Chain Wax, BikeWorkx Chain Star Max Wax, WendWax-On Chain Lube RED, Green Oil, Smoove Universal Chain Lube, BikinventionsSquirt lube, MoltenSpeedWax, SpeedmasterWax, Finish Line Ceramic WAX Bicycle Chain Lube, JuiceLubes Chain JuiceWax, WendWax, CerabikeWaxlube, Park Tool CL-1, Sun Oil, RainOil, ProLink Extreme Chain Lube, PedrosIceWax

Dlaczego nie woskuję swojego łańcucha ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.