Smar do łańcucha suchy czy mokry

W ostatnich latach nastąpiła niewidoczna i mało zauważalna rewolucja w budowie łańcuchów rowerowych. Większość ludzi nie przywiązuje dużej wagi do budowy łańcuchów rowerowych. W końcu wszystkie wyglądają zasadniczo tak samo. Przerzutki są o wiele ciekawsze do oglądania i mówienia, ale łańcuch wciąż musi się zmieniać.

Jednym z wielkich kontrowersji związanych z konserwacją łańcucha jest to, czy należy naoliwić łańcuch, czy zastosować smar stały lub inne rozwiązanie. Minusem olejowania łańcucha jest to, że olej może przenosić żwir do wnętrza łańcucha i że ten zmieszany z olejem pył będzie działał jako związek mielący, powodując przyspieszone zużycie. Efekt „związku mielącego” zależy od rodzaju pyłu, gleby występującego na danym obszarze, a zwłaszcza zastosowanej techniki olejowania - oraz od tego, czy łańcuch był smarowany, zanim się bardzo zabrudził.

 

Wielu rowerzystów smaruje łańcuchy przez natryskiwanie, zwykle kierując puszkę aerozolową tak aby smar nie zanieczyszczał felgi lub opony. Moim zdaniem smary w aerozolu nie powinny być stosowane w łańcuchach rowerowych, ponieważ zawierają za dużo oleju tam, gdzie go nie potrzebujemy lub za mało tam, gdzie go potrzeba. Do tego dochodzi bardzo niekorzystny dla smarowania efekt pęcherzyków powietrza zawartych w smarach aerozolowych, które są szczególnie niepożądane w łańcuchach.

Smar do łańcucha rowerowego suchy

Ponieważ oryginalna formuła suchego wosku teflonowego DuPont Teflon została wycofana (z nieznanych przyczyn ) w 2012 roku, istniejące dziś zamienniki są produktami trochę innego rodzaju i nie można ich nazwać czystym suchym smarem.

Są one skomponowane z olejów wysokiej lepkości, zmieszanego rozpuszczalnikiem, olejów parafinowych oraz specjalnych dodatków uwalniających tarcie i dodatków o ekstremalnym ciśnieniu oraz inhibitorów rdzy i korozji. Dodanie do takiego zestawu mikronowych stałych związków molibdenowych lub teflonowych umożliwia smarowi łańcuchowemu utworzenie prawie niezniszczalnej warstewki smaru zdolnej do wytrzymania ekstremalnych ciśnień. Smar w efekcie zmniejsza tarcie na sworzniach, rolkach i tulejach, umożliwiając tym samym zwiększenie trwałości łańcucha i kół łańcuchowych.

Mokre smary do łańcucha rowerowego są przeznaczone do jazdy w mokrych lub całorocznych warunkach i jako takie zazwyczaj zawierają większe ilości olejów syntetycznych o wyższej lepkości, a także dodatki, takie jak PTFE, molibden, dwusiarczek wolframu. W obecnym okresie, gdy coraz częściej do głosu dochodzą oleje hybrydowe, które zawierają w składzie elementy które są płynne, elementy które się utwardzają do powłok ślizgowych, taka klasyfikacja ma coraz mniejszy sens. Jeżeli dodamy do tego, że smary olejowe hybrydowe nakłada się na wcześniej przygotowane suche powłoki smarne oraz możliwość łączenia smarów hybrydowych z wieloma drobnymi smarami stałymi podział na smar suchy i mokry nie ma większego sensu.

 

Smar powinien być po prosty dobry na określone warunki pogodowe, temperaturę i możliwości rowerzysty.

Wszystkie dotychczasowe założenia że zwiększona lepkość olejów oznacza, że ​​ten rodzaj smaru powinien trwać dłużej i jest znacznie mniej podatny na zmywanie łańcucha w przypadku kontaktu z wodą jest nieaktualna dla dobrego smaru. Inne stwierdzenie że mokry smar jest magnesem dla brudu (szczególnie przy nadmiernym nakładaniu), a dodatkowa lepkość oznacza również niższą całkowitą wydajność w porównaniu z cieńszymi smarami, ze względu na dodatkowe tarcie lepkie też należy włożyć do lamusa.

 

Smar do łańcucha rowerowego mokry

Nic natomiast nie zmieniło się w zakresie metody smarowania. Najlepszą praktyką dla tego typu smarów jest oszczędne nakładanie na każde ogniwo łańcucha i ztarcie nadmiaru przed jazdą.

Modne ostatnio ceramiczne smary zaczęły pojawiać się w ciągu ostatnich kilku lat, odważnie twierdząc o zwiększonej wydajności, wraz ze wzrostem cen. Jednak nie zawsze jest jasne, co zawierają lub jakie oferują korzyści w porównaniu z innymi rodzajami smarów.

Małe „cząsteczki ceramiczne”, które pomagają zmniejszyć tarcie stosowane są w wielu produktach mineralnych i syntetycznych.

Odpowiadając na pytanie suchy czy mokry smar do łańcucha rowerowego nie udzielimy jednoznacznej odpowiedzi, ale skłonni jesteśmy stwierdzić, że dobrze dobrany suchy smar pomimo, że jest z reguły droższy ma więcej zalet niż wad. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie zalet tych dwóch środków smarnych czyli smar hybrydowy.

 

Produkty najczęściej stosowane do smarowania łańcucha: Liquid Performance Chain Lube, Original Spirits Bike, Klotz KLR 15.5, Smoove Chain Lube, B'Twin 300 Lubricant, Purple Harry's Wet Chain Lube, Crankalicious Science Friction, WPL Dry Lube, Pedros X Dry, Rock and Roll Absolute Dry, Dumonde Tech Original Bicycle Chain Lube, Rock and Roll Wet Extreme, Morgan Blue Race Oil, WD-40 BIKE, Muc Off Wet Lube, Vaseline Petroleum Jelly,

 

Smar do łańcucha suchy czy mokry?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *