Dlaczego nie woskuję swojego łańcucha?

Człowiek rodzi się wolny, ale wszędzie jest w łańcuchach – te słowa przypisuje się filozofowi czasów rewolucji francuskiej Jean-Jacques Rousseau.
W ciągu ostatnich dziesięciu latach, szczególnie po wprowadzeniu powszechnie do sprzedaży rowerów elektrycznych odnotowano wiele rewolucji w projektowaniu rowerów. Niektóre z nich były wyraźnie widoczne, takie jak rozwój rowerów górskich, kół tarczowych, nowe wzory kierownicy. Niektóre były mniej widoczne, ale równie ważne, w tym pedały zatrzaskowe, komputery rowerowe, zmiany w budowie łańcucha.
Smary na bazie wosku parafinowego (to ten materiał z którego wytwarza się świece) zyskały ogromną popularność w ostatnich latach, ponieważ testy wykazały, że osiągają wyjątkowo dobre wyniki pod względem wydajności, długowieczności i odporności na zanieczyszczenia.
Smary na bazie wosków są zwykle mieszanką wysoko rafinowanych cząstek wosku parafinowego, zmieszanych z dodatkami, takimi jak PTFE i płyn nośny.
Kluczem do dobrej wydajności wosku jest to, że przy prawidłowym zastosowaniu utwardza się, tworząc na łańcuchu twardą, prawie suchą warstwę smaru o niskim tarciu.

dlaczego nie woskuję łańcucha

Ta zwiększona suchość jest kluczowa, ponieważ zapobiega przywieraniu zanieczyszczeń zwiększających tarcie do łańcucha i przedostawaniu się do wnętrza łańcucha lub powlekania części układu napędowego.
Jedną z wad smarów woskowych jest to, że wymagają one starannie czystego łańcucha przed pierwszym zastosowaniem, w przeciwnym razie wosk nie przylgnie do metalu ani nie wyschnie prawidłowo. Oznacza to, że będziesz musiał całkowicie usunąć zupełnie nowy, świeżo zapakowany łańcuch całego smaru i oleju a po woskowaniu należy odczekać aby wosk całkowicie wysechł i stwardniał na łańcuchu. Jeśli jeździsz w mokrych warunkach, łańcuch będzie musiał wkrótce zostać wyczyszczony, wysuszony i nasmarowany, aby zapobiec korozji.
Jest jeszcze istotna kwestia budowy łańcucha i sposobu jego smarowania.
W konwencjonalnym łańcuchu dwie wewnętrzne płyty boczne są utrzymywane razem przez tulejki rurowe, które są jak wydrążone nity. Jeśli otworzymy ogniwo tradycyjnego łańcucha, zobaczymy, że końce tulei są wyrównane z zewnętrznymi stronami płyt bocznych. Po zamontowaniu łańcucha zewnętrznego płyty boczne zakrywają końce tulei. Środek tulei nie jest widoczny, ponieważ jest otoczony rolkami.
Sworznie łączące, które utrzymują łańcuch razem, przechodzą przez środek tulei, a rolki toczą się po stronie tulei, więc wewnętrzna, jak i zewnętrzna powierzchnia tulei strony tulei.

W przypadku łańcuchów bez tulei przepływ smaru jest zupełnie inny. Jeśli olej zostanie nałożony na rolki, mogą łatwo przepłynąć na obie strony rolek, ponieważ powietrze i olej mogą prześliznąć się przez szczelinę między „pół-tulejami”. Jeśli łańcuch bez tulei jest smarowany tylko na rolkach, na przykład za pomocą puszki olejowej o wąskim dziobku, olej może przepływać po obu stronach rolek, przez szczelinę i na środki sworzni łączących. Olej wypływa następnie wzdłuż sworzni łączących do skrzyżowań płyty bocznej. Ponieważ płyty boczne są odtłuszczone od wewnątrz, istnieje naturalne działanie samoczyszczące, które usuwa brud i piasek z łańcucha zamiast do niego. Zewnętrzna strona rolek jest czyszczona przez kontakt z kołami łańcuchowymi
Najbardziej znanym profesjonalnym sposobem smarowania łańcucha woskiem jest zanurzenie łańcucha w gorącym wosku. Jest to zmiana w stosunku do smarowania wosku rozpuszczonego w rozpuszczalniku. Gorący wosk ma na tyle cienką konsystencję, że teoretycznie może przenikać do małych części łańcucha, a gdy ostygnie, otrzymujemy gęsty smar w miejscu, w którym jest najbardziej pożądany. Główną zaletą takiego smarowania jest to, że po schłodzeniu wosk nie jest lepki i nie przyciąga tak łatwo brudu na zewnątrz łańcucha. Ocena smarowania woskiem nie jest jednoznaczna wśród rowerzystów i zależy od tego czy w naszej ocenie uwzględnimy osiągnięcia technologiczne smarów i olejów smarnych XXI wieku.
Pomimo że ostatnie badania wykazują, że wosk w ma małe tarcie porównywalne do wielu olejów mineralnych, to musimy pamiętać, że wiele smarów hybrydowych ma te wszystkie zalety co woski, ale są łatwiejsze w aplikacji i ich żywotność jest nieporównanie większa. Dziś wiele smarów może na szosie być aktywnych w granicach 400-600 km i tego wyniku w żaden sposób nie osiągniemy smarując łańcuch woskiem. Oznacza to tylko tyle, ze smarowanie woskiem jest relatywnie drogie i jedyną niezaprzeczalną zaletą tego smaru jest duża zdolność do odpierania brudu. Warto również pamiętać, że wysoko rafinowany wosk parafinowy praktycznie nie zawiera oleju, dlatego woskowane łańcuchy są podatne na rdzewienie po mokrych przejażdżkach.
Ponieważ od stuleci nadal nie wchodząc w szczegóły są trzy punkty, w których łańcuch wymaga smarowania a są to: sworznie łączące które muszą zostać nasmarowane tam, gdzie poruszają się wewnątrz ogniw wewnętrznych, gdy łańcuch wygina się i prostuje. Po drugie, wnętrza wałków wymagają smarowania, aby mogły swobodnie obracać się wokół tulei podczas sprzęgania i rozłączania zębów koła łańcuchowego. Jeśli rolki się nie toczą, ślizgają się wzdłuż zębów zębatki, powodując przyspieszone zużycie zębatki.

Po trzecie, powierzchnia, na której zewnętrzne płyty boczne zachodzą na wewnętrzne płyty boczne, może również skorzystać ze smarowania, chociaż ta powierzchnia styku jest znacznie bardziej obciążona niż dwie pierwsze.
Nie stosuje wosku do smarowania łańcucha rowerowego, ponieważ lepiej, skuteczniej i znacznie dłużej łańcuch posmaruje środek, który ma wszystkie zalety wosku i zalety oleju do smarowanie.

Obecnie na rynku występuje szereg smarów do łańcucha rowerowego typu hybrydowego które posiadają te zalety a różnią się proporcją warstwy utwardzanej (która przypomina wosk) i warstwy mokrej, która zachowuje się jak olej. Te proporcje zależą od tego czy jest to smar na suche czy mokre warunki pogodowe, temperatura jazdy, styl jazdy itp. W zależności od producenta i zastosowanych baz i dodatków otrzymujemy wiele rozwiązań typu hybryd, które różnią się między sobą ale wszystkie mają w składzie brak składników korozyjnych a wiele z nich zawiera inhibitory korozji które zapobiegają temu zjawisku. Nie podałem jeszcze, ze nie odpowiada mi w łańcuchach woskowanych głośność ich pracy.

Ponieważ to nie olej zapewnia smarowanie ale wosk, łańcuch w rowerze wyścigowym i górskim słychać znacznie głośniej niż w przypadku olejów i smarów typu hybrid.

Produkty najczęściej stosowane do smarowania łańcucha: Finish Line Keramik Wachs Schmiermittel, Hanseline Chain Wax, Putoline Chain Wax, Bike Workx Chain Star Max Wax, Wend Wax-On Chain Lube RED, Green Oil, Smoove Universal Chain Lube, Bikinventions Squirt lube, Molten Speed Wax, Speedmaster Wax, Finish Line Ceramic WAX Bicycle Chain Lube, Juice Lubes Chain Juice Wax, Wend Wax, Cerabike Waxlube, Park Tool CL-1, Sun Oil, Rain Oil, ProLink Extreme Chain Lube, Pedros Ice Wax

Dlaczego nie woskuję swojego łańcucha ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *